Pastagratäng

Idag lagade jag en pastagratäng efter ett recept jag själv kommit på;

400 gram nötfärs
6 dl fullkorns snabbmakaroner
1 burk (mediumstorleken) chunky salsa (santa maria)
5 dl creme fraiche (34%)
1 tärning grönsaksbuljong
Rotselleri (efter smak)
1 liten rödlök
2 vitlöksklyftor
1 morot
Grillkrydda
Salt
Peppar
Soja
Kvibille ost (34%)

Gör så här:

Koka makaronerna enligt anvisningarna på förpackningen. Stek köttfärsen i olja tills den blir gyllenbrun i en stekpanna, pressa ner de 2 vitlöksklyftorna och låt det stekas tillsammans i ca 2 min, därefter häller du i creme fraichen och lägger i grönsaksbuljongtärningen. Efter ca 2 ytterligare minuter häller du i chunky salsa såsen,  river i morötterna och lägger i rödlöken (skär löken först i tunna ringar och sen delar du ringarna på mitten så det blir halva ringar). Häll i kryddor efter smak + riv fint ner rotsellerin, även den efter smak. Häll i soja för färgens skull. Låt puttra i 7-10 min.

Ta fram en ungssäker form där du först häller i makaronerna och sedan såsen från stekpannan och blandar dessa och sedan klickar i bitar kvibille ost (inte så mycket, jag brukar ta lite mindre än halva osten) och blandar igen.

Ställ in i ugnen i ca 20 min på 200 °C

Pröva att göra det här, det blir jätte gott!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0