Försök förstå


Jag tycker det är riktigt jobbigt att det är så många som inte förstår sig på psykologin bakom misshandels förhållanden. Visst kan man förklara för folk och få de att förstå, men man orkar inte dra samma historia 20 gånger, tillslut tröttnar man. Jag önskar verkligen att människor hade mer kunskap om det här, både för sin egna skull och för de som varit/är utsatta. Kvinnomisshandel är ett samhällsproblem som inte nämns ofta, men det finns så många kvinnor som blir slagna varje dag. Jag tror att om världen hade mer förståelse hade man kunnat förebygga problemet och kunna möta kvinnorna på ett bättre sätt för oftast säger människor i kvinnans närhet saker som får henne att bli ännu mer fäst vid mannen och det är ett stort problem i sig enligt mig själv. Jag är övertygad om att om jag hade mötts på rätt sätt hade mitt förhållande inte gått så långt som det gick. Visst, problemet ligger inte i att andra gör fel, det är kvinnan som måste inse mycket och samla kraft innan hon lämnar, men det är ändå ett stort kliv på vägen.

Någon dag ska jag skriva ett inlägg om exakt varför jag inte gick tidigare, så att fler förstår. Vi är inte dumma i huvudet och det är inte rätt åt oss att vi blir misshandlade bara för vi stannade så länge, det finns så mycket psykologi bakom så om ni skulle ta er tid att läsa om det så skulle ni kanske tänka "det där skulle till och med kunna vara jag". Sparka inte på dom som redan ligger, hjälp oss upp istället.

Jag var en av dom som förut sa "jag skulle ALDRIG kunna vara med en man som slår mig, jag skulle dra direkt om han ens höjde handen". Men jag hamnade här och jag vet varför det blev så, men då trodde jag inte kvinnor som mig kunde hamna med en sån man. Jag var inte "som dom", men det finns ingen mall på vilka kvinnor som hamnar här, det kan hända vem som helst.


Kommentarer
Postat av: rosen

jag h¨ller med dig fullständigt.

jag har också alltid sagt att jag aldrig skulle ta slag eller psykisg misshandel från någon, har aldrig gjort det förän HAN kom in i mitt liv.



Har också fått höra men varför kom du inte till mig och berättade?, varför gick du inte? hur kunde du låta det gå så här långt.DU av alla männsikor du har ju aldrig tagit skit av någon.



men som du säger man kan itne sätta sig in i en situation du aldrig levt i...



Kvinnomisshandel är ett stort problem i Sverige idag och det är något man måste ta tag i.....



förstår dig.... kramar

2010-12-15 @ 08:33:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0