Besök på skyddade boendet

Var och besökte skyddade boendet idag vid 2, gick en lång promenad både dit och hem. Var roligt att träffa personalen igen och vissa kvinnor som jag träffat innan bodde kvar där. Vi fikade först och sedan hade jag ett enskilt samtal med en i personalen. Jag tog upp det här med försvarsspray, och tydligen är det inget man rekommenderar någon att ha på sig eftersom det i en hotfull situation kan få motsatt effekt - sprayen kan hamna i fel persons händer och då blir det ännu farligare för den hotade personen. Det är så svårt att veta hur man ska skydda sig, självförsvarskurs ska tydligen vara bra för självförtroendet i alla fall... men jag behöver lite mer än så.

När jag väl var där på boendet kände jag i alla fall hur skönt det är att slippa bo där, det enda jag saknar är gemenskapen men det andra lever jag mer än gärna utan. Tänker er själva, 8 kvinnor och lika många barn som är inlåsta i ett hus tillsammans och alla mår dåligt. Det är en tuff miljö att vistas i 24 timmar om dygnet. Jag skulle dock absolut inte avråda någon att flytta till ett sånt ställe när man vill lämna en våldsrelation, men ett tips är att försöka förbereda så mycket som möjligt innan om man har orken så slipper man bo där längre än nödvändigt. De 3 första månaderna behövdes det verkligen att jag bodde där och det är oftast så länge det är tänkt att en kvinna max ska stanna, men känner man sig otrygg eller inte hittat lägenhet får man självklart bo där längre. Vet inte hur det är på andra ställen men där jag bodde fanns det möjlighet till barnpassning för de kvinnor som behövde lite tid för sig själva.

Här kan du hitta en kvinnojour nära dig. Tveka inte att ta kontak med dom om det är något du undrar eller vill ha hjälp med, de kan hjälpa dig även om du inte bor eller inte vill bo där.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0