Sanningen om varför jag inte vill anmäla

Det finns en stor anledning till varför jag valt att inte anmäla, jag har inte skrivit om det här förut men jag vill att ni ska veta sanningen. Jag tycker det är viktigt att man anmäler sånna här brott om man har chansen och inte väljer att göra som jag, men jag ser det som att jag inte har något val. Jag vill inte ha mitt ex efter både mig och min familj i flera år till för det är att ta en för stor risk och för många människor blir inblandade som inte valt det själva. Jag skulle aldrig förlåta mig själv om någon i min familj blev skadad. Straffvärdet för den här typen av brott är också väldigt låg och jag vet att jag i en rättegång inte kan bevisa speciellt mycket eftersom ingen skulle våga ställa upp och vittna och jag har inte många gånger haft tillåtelse att uppsöka sjukhus för mina skador så om åtalet lades ner skulle de vara en katastrof.

Sanningen till varför jag tänker i de här banorna är att jag har varit ihop med en grovt kriminell man som lever i den undre världen. När jag träffade honom hade jag ingen aning om detta eftersom han undanhöll detta väldigt väl för mig under ganska lång tid och när jag väl förstod det så var jag redan fast, han visste att jag aldrig hade stannat annars. Han berättade att han suttit i fängelse en gång (sanningen var egentligen flera gånger) och han gav mig en väldigt bra förklaring till vad som hade hänt och jag tänkte att alla måste få en andra chans, jag kunde inte döma honom för ett snedsteg eftersom jag vet att alla kan göra misstag och han visade framför mig att han var väldigt skötsam, ville plugga, skaffa familj m.m och han lät mig också bara träffa några av hans mer ordentliga vänner i början av förhållandet, så jag trodde på honom, varför skulle jag inte? Han gav mig en bild av att "det var så synd om honom" och att han behövde en ordentlig tjej som kunde hjälpa honom. Jag tror det tog nästan ett år tills jag verkligen insåg sanningen i samband med en händelse, började mycket tidigare misstänka att det var något som inte stämde och förstod att han höll på med brottslighet, men jag tog det inte så allvarligt eftersom det hela tiden kom fram småsaker som jag hann vänja mig vid tills det ytterligare kom fram något, och vissa saker han sa tog jag till och med som ett skämt.

Hans vänner har bl.a. varit inblandade i mord och mordförsök. Just p.g.a det och vem han är är anledningen till varför jag inte vill anmäla. Polisen vet vem han är och har själva sagt att de inte kan skydda mig på det sättet jag skulle behöva, så att anmäla är inget alternativ. Tyvärr. Jag önskar att han skulle få avtjäna sitt straff efter allt han utsatt mig för och även för att jag vill att det ska finnas med i hans brottsregister så andra kan ta reda på vem han är och vad han gjort så de kan akta sig för honom.

Nu vet jag att jag bara har honom emot mig, men anmäler jag honom bli det automatiskt så att jag får fler emot mig och då skulle jag leva ännu farligare, och det är inte rätt att en hel familj ska behöva fly på obestämd tid utan att polisen kan göra något. De har sina liv och jag kan och vill inte ta det ifrån dom. Jag anser att man aldrig ska låta sig hotas till tystnad, men i vissa fall har man inget val.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0