Spärra uppgifterna i patientdatajournalen

Var hos psykologen idag efter att inte ha träffat henne på 2 veckor, mådde väldigt dåligt igår och idag var det nog första gången det verkligen kändes riktigt tungt när jag gick därifrån och jag var nära på att gråta flera gånger på vägen hem. Kommer ihåg att jag en gång innan kände liknande känslor när jag gick därifrån, men den här gången var det annorlunda... jag har riktigt svårt att prata om känslor och har inte känt att jag har kontakt med det som finns där djupast inom mig, jag har svårt att känna t.ex. sorg även fast jag kan säga att jag är ledsen men idag så kände jag det på riktigt. Jag kunde känna den känsla jag beskrev. Jag blev rädd och försökte blockera att det gick "överstyr", jag vill inte känna allt för jag vet att det gör för ont och jag vet inte om jag klarar av det. Jag är rädd för att må dåligt för jag vet hur djupt man kan komma och jag är ju på väg framåt jag har inte tid för att ligga apatisk i sängen! Med EMDR som vi ska börja med så snart jag är redo så tror jag att jag kommer kunna släppa fram det för att jag kommer veta hur jag ska hantera det... det vet jag inte alls nu.

Vi pratade också om mina mardrömmar jag haft på sistonde och den ökade rädslan, vilket hänger ihop med obearbetade minnen som hjärnan tar fram i drömmarna för att kunna bearbeta dem.

Jag mår bättre efter vårt samtal, min psykolog är helt underbar. Hon berättade för mig att man kan spärra sina uppgifter i patientdatajournalen så att ingen kan komma åt dom, inte ens läkarna, och då är man mycket svårare att spåra. Nu kan läkarna läsa journalen (har man skyddad id så syns även det med en markering) och se vart jag sökt vård och även fast det är sekretess inom läkarvården så vet jag inte om han kan ha kontakter inom vården som kanske bryter mot den. Jag har aldrig gått till samma vårdcental två gånger så det är svårt att veta vart i staden jag bor, men man förstår att jag befinner mig här vilket är ett orosmoment. Det problematiska med att spärra sina uppgifter är om man måste få akutvård, det är svårare att behandla en patient man inte vet något om och det kan vara till nackdel för en själv. Så man får överväga helt enkelt och denna spärr går att ta bort när man vill.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0