Det beror på hur du säger det

En kvinna som jag bodde med på skyddade boendet som jag blev nära vän med och som flyttade från boendet i oktober 2010 gick ju tillbaka till sin man efter att ha bott själv ett tag (har berättat om detta innan), hon ringde mig förra veckan och sa att det inte alls funkade och att hon hade flyttat till skyddat boende igen. Han hade börjat visa sina hemska sidor mer och mer och till slut stod hon inte ut och lämnade honom. "Jag borde lyssnat på dig, de förändras aldrig, det hela är bara ett spel" var en av de första sakerna hon sa i telefonen, och så är det ju, de förändras aldrig. När hon berättade att hon gått tillbaks till honom sa jag helt ärligt vad jag tyckte om det, men la även till att jag accepterar hennes val och litar på att hon gör det som är rätt och att jag alltid kommer ställa upp för henne om hon behöver hjälp. Jag är glad att jag sa det just på det sättet jag sa det, jag tror det kan underlätta en hel del för en kvinna som blir misshandlad om hon får höra de rätta orden, jag vet att det hade betytt mycket för mig.

Jag träffade även en kvinna för några veckor sen som berättade om sin pojkvän som hon har ett distansförhållande med, alla varningssignaler fanns där och det var som om att hon berättade om hur mitt förhållande började och ens första intution är att tala personen till rätta och förklara vilken idiot killen är och att hon genast måste lämna honom, men det är nog det värsta man kan göra. Pratar man bara dåligt om killen så är ju kvinnans första reaktion att försvara honom och berätta hur snäll han är när han inte är elak och hur underbara saker han säger och gör, hon känner sig attackerad när någon ifrågasätter det hela vilket skapar fel tankegångar hos henne. När alla visar ogillande för killen kan kvinnan känna att det blir han och hon mot dom, och det för kvinnan närmare mannen och längre bort från vänner och familj. Kvinnan känner att hon inte kan vända sig till de som är emot killen om något händer eftersom hon inte kommer få stöd utan bara få höra "lämna idioten" och det i sin tur gör att hon blir fast i hans klor och hans vridna värld. Till kvinnan jag träffade berättade jag om hur mitt ex hade varit i början och att hon ska tänka sig för eftersom han visar tecken på ett beteende som inte är okej, men att jag litar på att hon vet vad hon gör och gav några tips på vad hon kan tänka på. En annan person som vi var med "attackerade" kvinnan så som jag beskrev innan vilket gjorde att det blev svårt att få kontakt med henne, hon blev väldigt defensiv och jag märkte att inget någon sa gick in. Hon antog försvarsställning direkt. Men när jag sedan sa det på mitt sätt så märkte man genast att hon tog in det jag sa och blev mer kritisk till hans beteende och vi började diskutera det hela.

Fördelen som jag ser med mitt sätt att säga det på är att kvinnan börjar tveka på om han verkligen är så bra som hon vill tro/tror, attackerar man henne så blundar hon för allt som är dåligt och bortförklarar det och man börjar oftast själv tro på sina bortförklaringar eftersom man använder så mycket energi till att försöka övertyga andra, istället för att tänka över själva förhållandet. Man börjar också spela ett form av ett spel för att visa för andra hur bra man har det och man tar inte upp det dåliga som händer i förhållandet vilket gör att det blir normaliserat efter ett tag när man inte får se andras reaktioner på saker mannen gör mot en.

Man kan aldrig "rädda" en kvinna från en man som misshandlar henne, hon måste ta beslutet att lämna honom själv, men man kan hjälpa en bit på vägen och ge henne de rätta verktygen för att en dag kunna ta sig därifrån.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0