Som ett krig mellan mig och världen

Verkar bara vara att acceptera att jag har en dålig period nu, fast mina "perioder" brukar inte vara så långa men de kommer då och då. Hade ångest när jag kom hem från jobbet men det har släppt nu. Vi fick gå hem 17.15 istället för 18.00 pga brist på arbetsuppgifter och nu har jag långhelg. På måndag ska jag ringa till två olika enheter på skatteverket, det ena samtalet går till handläggaren som skickade brevet som mitt ex var inblandad i, det andra samtalet till handläggaren på "skyddsenheten" som skickade ett brev till mig som skulle gå till en annan (allvarligt fel enligt mig), har inte orkat ta tag i det där förens nu.
 
Tillbaka till ångesten... jag förstår inte varför jag har så svårt att prata med någon om min ångest, jag berättar liksom om den efteråt även fast jag skulle behöva prata med någon just i stunden. Och när jag väl pratar med någon om det (vilket är väldigt få personer jag berättar för) så säger jag liksom inte hela sanningen, jag gör en förskönad version och går inte in på detaljer. Jag har också svårt för att prata om mina problem, eller saker jag går och grubblar på, det känns som att ingen ändå bryr sig eller inte kan förstå... men ibland är det ju skönt att bara få säga det, få det ur sig, men jag kan inte det på något sätt. Det är någon spärr i mig, och om jag någongång berättar något känner jag mig riktigt dum/korkad efteråt och ångrar mig. Det där måste jag jobba på! Jag hatar att jag är så ensam med mina känslor samtidigt som det gör att jag känner mig stark, ingen kan komma åt mig om de inte vet mina svaga punkter. Det är alltid ett krig mellan mig och världen i mitt huvud, som att det är jag mot alla andra. Alla andra är faror jag måste skydda mig emot, jag måste skydda den sköra personen bakom skalet som alla försöker komma åt.
 
Jag känner mig tusen gånger svagare nu dessa veckor utan psykologen, nu förstår jag verkligen hur viktig hon är för mig, för mitt liv ska fungera normalt. På tisdag är det bara 1 vecka kvar tills jag ska till henne! Har jobbat stenhårt med mig själv under dessa veckor och behöver nu bolla alla mina tankar och funderingar med henne. Jag spricker snart av att hålla allt inom mig, gissa om jag ibland bara vill skrika ut till hela världen hur jag känner för det är så mycket jag måste hålla hemligt. Igår på lunchrasten pratade en tjej om att hennes tjejkompis hade blivit jagad av en okänd kille och fått diagnosen posttraumatisk stresst och symtomen hon sa tjejen hade påminde väldigt mycket om symtomen jag har sagt att jag har pga stess (fast jag har sagt att anledningen är någon helt annan än sanningen)... efter att hon berättat det kändes det som att alla kolla på mig som om att de hade "kommit på mig" och det blev en konstig stämning för några sekunder men det var nog bara jag som upplevde den där "konstiga stämningen" bara för att jag blev nervös och kände mig påkommen. Det var faktiskt en gång en kille på jobbet som efter att jag berättat att jag flyttade hit efter att gjort slut med mitt ex sa "oj var det så allvarligt att du var tvungen att flytta ifrån honom" och skrattade (han skämtade för vi hade skämtat om både det ena och det andra innan) och det där är DET SISTA jag vill att de ska säga så jag var snabb med att förklara att så var det absolut inte, vi "växte ifrån varandra och ville olika saker", den klassiska kommentaren till varför man gör slut.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0