Moderaterna fokuserar på kvinnovåld

Läste i Svenska Dagbladet igår att en arbetsgrupp i Moderaterna har kommit med ett förslag om att polismyndigheter som är duktiga på att utreda mäns våld mot kvinnor ska få extra pengar. De säger även att det "också är viktigt att det finns behandlingsprogram för förövaren, och långsiktigt måste man börja jobba med de här frågorna redan i skolan". Detta tror jag är precis det som behöver göras och jag har också alltid sagt att det är viktigt att undervisa ungdomar inom detta ämne så jag hoppas det hela blir verklighet.

Moderaterna och statsminister Fredrik Reinfeldt har fokuserat mycket på mäns våld mot kvinnor och sitt jultal ägnade han åt denna fråga. Jag tycker det är bra att de har fått upp ögonen och vill göra det bättre för oss kvinnor, varje år är 1300 kvinnor och 1000 barn på flykt undan våld och hot, det är inte acceptabelt. Ett stort problem som de också måste få bukt med är att kvinnorna måste våga anmäla så att fler män hamnar där de hör hemma, vi kan inte fortsätta gömma oss. Moderaterna vill höja straffvärdet för kvinnofridsbrott vilket är jätteviktigt för att det ens ska kännas värt att ibland riskera sitt liv för att få sin revansch och för att visa för männen att det dom utsatt kvinnan för är ett allvarligt brott. Men skyddet måste också förbättras, det långsiktiga skyddet från polisen existerar knappt idag och som de flesta kanske vet är många av männen långsinta och att då få skydd 1-2 månader efter rättegångens slut gör inte så stor skillnad. Utan att förändra denna viktiga del vet jag inte hur effektivt en ökning av straffvärdet eller extra pengar till polisen blir.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0