Vakna myndigheter, gör något!

Det är så oerhört sorgligt och tragiskt med kvinnan som levde på skyddat boende och blev mördad på öppen gata av sin ex-make framför deras döttrar. Förstår verkligen inte varför man fortfarande inte tar hot mot kvinnor som levt i våldsrelationer på större allvar? Det säger väl sig självt att dessa män inte har normala gränser på vad som är rätt och fel och kan vara kapabla till att mörda om de förlorar kontrollen över kvinnan. En man som slår och torterar en kvinna han älskar är knappast en frisk person och borde därför heller inte behandlas som en, hade han fått sitta kvar i häkte i väntan på att "domen skulle vinna laga kraft" hade kvinnan levt idag och deras döttrarna hade fortfarande haft sin mamma.

För att lämna en man man blivit misshandlad av så krävs det att man själv har kraften och orken att skydda sig och ordna med det man behöver för att leva säkert. Man får förlita sig på närstående som tar på sig uppgifter polisen egentligen jobba med. Jag har aldrig litat på myndigheter eller satt mig under deras "lagar och regler", hade jag säkert inte levt idag eller blivit utsatt för något hemskt. Jag gjorde det jag visste behövdes för att överleva, men det är långt ifrån alla som har kraften till det och jag tror inte jag egentligen heller kanske hade haft det om det inte var för kuratorn jag gick hos 1,5 år innan jag lämnade han. Den gången jag försökte lämna honom 3 år tidigare satte jag mig under myndigheterna och lyssnade och gjorde allt de sa och det blev bara pannkaka av alltihop.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0