Djurtransporter och slakt - slutar äta kött

Idag såg jag något som verkligen gjorde mig ledsen, bilden sitter fortfarande på näthinnan och spelas upp om och om ogen det gör ont i mitt hjärta. Jag och de som varit på besök här åkte till ett naturreservat efter frukosten, vi njöt av naturen och gick en jätte fin runda, har varit där tidigare med min vän J så jag visste att vi skulle gå förbi hagarna. När vi gått bakom krönet ser jag att det står en öppen lastbil där med en person som väntar på något, tycker det var så konstigt att se en lastbil just där, det passade liksom inte in. Kollar längre bort och ser en person och en hund som vallar fåren som finns i hagen, kopplar först inte det hela utan tycker det ser väldigt gulligt ut med alla får som springer runt... men så slår det mig plötsligt! Jag lägger ihop alla synintryck och förstår att fåren är på väg mot lastbilen för att slaktas! Fåren som betat där hela sommaren och som springer runt och ser jätte glada ut vet inte att de är på väg mot döden, mot stressen i djurtransporten och den hemska behandlingen för att kunna bli mat. Jag får rysningar, vill bara springa där ifrån samtidigt som jag vill stoppa det hela, skrika "vad fan gör ni", men det går ju inte. Lite längre fram såg jag en till lastbil med den gul-röda skylten "djurtransport", ville bara kräkas rakt ut. Jag har tänkt på de stackars fåren hela dagen, är de döda nu? Eller lever de fortfarande och undrar vad som pågår, varför de plötsligt är någonstans där man känner lukten av döden? Varför det plötsigt är så trångt när de fått vara så fria?
 
Jag blev så illa till mods att jag där och då bestämde mig för att sluta äta kött. Hur kan jag påstå att jag bryr mig om djuren när jag äter kött från djur som transporteras till de hemska slathusen och blir behandlade på det sätt som kommit fram att de gör? Jag läste även på text-tv när jag kom hem att 160.000 kycklingar dör varje år i transporten till slakt, de blir vidrigt behandlade på vägen dit (stoppas t.ex. levande in i lådor som packas i containrar). Det är fan inte okej och jag tänker inte vara en del av det. Jag kommer endast äta kött nån/några gånger per år och från och med idag börja äta vegetariskt, gör sedan innan en del vegetariska rätter då jag inte är över förtjust i kött så jag är ganska van att laga rätter utan kött. Kommer aldrig glömma det jag såg och även fast jag mår dåligt av att tänka på det så var det de bästa som kunde hända att jag gick där, just då. Det fick mig att ta ett beslut som jag borde tagit för länge sen.
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0