Champinjonpasta

Gjorde precis en rysligt god champinjonpasta som jag åt med fettuccine gjord av ekologiska sojabönor toppat med ekologisk parmigiano reggiano, jag hade dock ingen soja hemma, vilket jag trodde, därför fick den en lite blek färg. Lagade för första gången mat med vin i och det blev förvånansvärt bra. Hela helgen har verkligen spenderats i köket, men nu har jag många portioner i frysen och bröd som räcker länge (utan massa onödiga tillsatser). Nu kan jag göra annat kul efter jobbet än att behöva tänka på matlådan och frukosten, och roliga saker efter jobbet behövs för att man ska orka!
 
Recept på champinjonpastan:

Ingredienser

1 gul lök

1,5 klyftor vitlök

300 g champinjoner

1,5 dl rött eller vitt vin

5 dl grädde

2,5 dl matlagningsgrädde 15%

2,5 biljongtärningar (grönsaksbuljong)

En skvätt soja

Smör/rapsolja

Salt, svartpeppar och vitpeppar
Ekologisk parmigiano reggiano (lagrad i 20 månader)

Såhär gjorde jag:

Stek först löken, sedan champinjonerna och därefter vitlöken (allt i samma panna)
Häll i vinet i stekpannan och låt sjuda några minuter.
Häll i grädden, matlagningsgrädden och buljongtärningarna.
Krydda och låt småputtra ett tag på ganska låg värme.
Häll upp på tallrik tillsammans med valfri pasta (pasta penne passar bäst) och toppa med ost/parmesanost.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0