Enkelt recept på frukostbröd

Jag har bakat bröd idag och det var på tiden. Använde köksmaskinen jag fick i födelsedagspresent. Receptet jag följer är så enkelt och brödet blir jätte gott. Finns det något bättre än hembakat bröd??
 
Ska snart till mataffären för att handla ingredienser till lite olika maträtter jag tänkte laga och frysa in så jag har till matlådor. Funderar bland annat på att försöka göra en linsgryta som man kan äta med nachochips och gräddfil, låter ju hur gott som helst!
 
 
Receptet jag följer för att göra bröden:
 
Ingredienser
5 dl vatten
50 g jäst
4 msk mörk sirap
1 1/2 tsk salt
1 msk brödkryddor
3 dl rågmjöl
ca 9 dl vetemjöl special
 

Gör såhär:

Rör ut jästen i 5 dl vatten. Blanda i brödkryddor, salt, sirap och det grova rågmjölet. Blanda ner vetemjöl, lite i taget och bara så mycket som är nödvändigt för att degen ska släppa bunken. Jäs under duk i 30 minuter. Baka ut med mer vetemjöl och knåda (jag knådar inte speciellt mycket, tycker brödet blir luftigare då). Rulla till frallor. Låt dem jäsa på plåt i 30 minuter under duk. Grädda i 250 grader i 10 minuter. Receptet borde ge 15 stycken

 

Precis uttagna från ugnen
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0