Hur julen ska firas 2013

I år har jag bestämt mig för att vara här hemma hos mig på julafton. Jag jobbar 8-17 den 23 december och känner därför att jag inte riktigt har någon lust eller ork att ta tåget till staden där hela min familj och släkt finns efter jag slutat (när man är helt slut)  Förra julen var jag också kvar här, men firade jul med M och hennes familj. Denna jul vill jag dock vara ensam (fast jag har ju katterna såklart). När jag säger det tycker nog många synd om mig, kanske får liten släng av ångest som kryper sig på och ser framför sig hur dåligt de skulle må av att sitta själva. Men det här är något jag verkligen vill, jag trivs att vara själv och jag vet att jag kan göra det precis lika mysigt här som det skulle kännas någon annanstans med familjen, kanske till och med mysigare eftersom jag slipper julaftons stressen då man ska åka runt halva stan för att hinna träffa alla (och alla stressar en för att man ska honna till just dom en speciell tid) och proppa i sig julmat på varje ställe. Nej julen är inte min favorit måste jag säga, jag älskade den när jag var liten och min pappa gjorde varje julafton magisk men nu när man är vuxen är det ju inte samma sak. När jag får barn ska jag däremot ge dom den julafton jag fick, kämpa lika hårt som min pappa gjorde för att den ska bli perfekt.
 
Jag känner också en enorm styrka inom mig av att kunna fira jul på det sättet jag väljer, jag är glad över att jag har lärt mig att göra det bra för mig själv, inte vara beroende av andra för att kunna känna lycka. Precis som förra året ska jag skänka pengar till djur som vanvårdats eller som av någon annan anledning befinner sig på katthem eller hundstall istället för att köpa julklappar. Julklappar köps lite "bara för att köpas" och jag skänker då hellre pengar (100 kronor/person) som gör skillnad. Varje person får bestämma om de vill att pengarna ska gå till ett specifikt katthem eller till hundstallet i Stockholm. En dag ska jag adoptera en hund därifrån, det är en målbild jag ofta ser framför mig och skulle fylla mitt hjärta med obeskrivlig lycka. Nedan ser du en julfilm från hundstallet i Stockholm.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0