Linsgryta med nacho chips och gräddfil

Linsgrytan jag gjorde igår blev supergod, kunde frysa in 5 portioner och resten ska jag äta i dag och ha till matlåda på måndag. Nacho chipsen och gräddfilen kompletterade denna maträtt otroligt bra.
 
Nu har jag bröd som ligger på jäsning och snart ska in i ugnen, denna gång prövade jag ett recept jag aldrig tidigare använt mig av. Ingredienser i degen är bland annat kruskakli och naturell yoghurt.
 
 
Detta recept följde jag (orginalreceptet är lite annorlunda, jag ändra för att det skulle passa mina smaklökar);
 
Ingredienser
  • 1 - 1 gröna chili t ex jalapeno
  • 1 röd paprika
  • 1 grön paprika
  • 1 gullök
  • 2 morötter
  • 2 msk olja
  • 4 dl röda linser
  • 8 dl vatten
  • 400 gram krossade tomater (naturell eller valfri smak)
  • 1 msk spiskummin
  • 1 msk chilipulver
  • 2 tsk mald koriander
  • 1 tsk salt
  • Grönsaksbuljong
Till servering
  • Nacho chips
  • gräddfil

Gör såhär:

  • Skär alla grönsaker i valfri storlek. Riv morötterna
  • Fräs grönsakerna i oljan i en gryta. Rör i de sköljda linserna och häll över vattnet. Tillsätt krossade tomater och kryddorna och låt puttra ca 15 min under lock.
  • Servera den heta linsgrytan med nacho chipsen och en klick gräddfil.
 
 
Bild tagen från ica.se
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0