Prestationsbaserad självkänsla

Imorgon sitter jag i en tandläkarstol 07.10 och ska laga en lagning. Fråga mig inte varför jag tog den tiden, det är inte mänskligt att sitta hos tandläkaren så tidigt... men förhoppningsvis hinner jag till jobbet till klockan 8.
 
Var hos Anders idag, han jag går och pratar hos istället för hon som är sjukskriven. Vi tog upp mycket intressanta saker och kom bland annat fram till att jag har en prestationsbaserad självkänsla, att jag inte känner att jag är värd något om jag inte presterar och så är det verkligen. Sorgligt att jag inte kan inse att jag har ett värde av att bara vara mig själv. Såhär står det om prestationsbaserad självkänsla; Det är vanligt att man vid låg självkänsla har en så kallad prestationsbaserad självkänsla som påverkas just av hur man presterar och vad dessa prestationer får för erkännande av andra. En sådan självkänsla kan göra en överdrivet sårbar för kritik och andras åsikter. Det kan vara en del av problematiken vid svårigheter att uppvisa så kallade självhävdande beteenden som att vid behov sätta gränser, säga nej och hävda sin egen åsikt. Jag sa till Anders att jag kanske vill fortsätta prata med honom, även fast hon jag pratat med tidigare kommer tillbaka. Känner att jag tror att jag kan komma vidare med honom, M var jättebra under den mest kritiska tiden och hon har hjälpt och stöttat mig mycket, men jag tror att Anders kan hjälpa mig komma vidare med det jag behöver hjälp med nu. Vi tre ska träffas och diskutera det här vid något tillfälle för att se hur vi ska göra, blir jobbigt att säga till henne att jag vill gå hos Anders, det gör liksom ont i kroppen när jag tänker på det.
 
Läste klart "Isabellas hemligheter" igår, jätte tråkigt för den var så rolig att läsa och det är svårt att hitta bra böcker i den genren tycker jag, lånade en bok igår men den gick knappt och läsa för att den var så tråkig. Ska börja läsa boken "Konsten att få mentala superkrafter", hoppas på att den är intressant och givande.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0