Kämpa för ett liv som alla andras

Jag och J bestämde oss för att ta en långpromenad idag, vi gick väl sammanlagt ca 2 timmar. Fick ett sms om att jag kunde hämta glasögonen (äntligen) under promenad så vi gick förbi stan när vi ändå var i närheten. Köpte även en highlighter/primer i "sminkväg" som jag letat efter länge, hittade en perfekt från L'Oreal (Lumi Magique Primer) som ger ett fantastiskt resultat!

Just nu håller jag på och tvättar och ska strax sätta igång och baka massa kakor! Har mjölk hemma som jag tog från jobbet eftersom det fanns kvar i fredags som skulle gå ut så jag tänkte att jag kunde baka med den istället för att slänga i onödan. Ska frysa in allt och ha när jag får besök.
 
Har inte fått svar på mina frågor av den där tjejen (mitt ex föredetta flickvän, vi kan kalla henne Jo), hon frågade i fredags om vi kanske kunde prata på telefon istället för att skriva på facebook och först tänkte jag "nej aldrig i livet" men när jag funderat lite så bytte vi nummer. Kändes faktiskt lite jobbigt att ge mitt nummer till henne och tanken av att höra hennes röst och "lära känna" henne lite bättre (man får ju en annan bild av en person när man hör rösten, hur personen pratar osv) gav mig ångest. Hon är en länk till honom, jag är en länk till honom och vi båda ska försöka skapa en relation på något sätt, hjälpa varandra och stötta, eller något... Det hela känns så konstigt samtidigt som hon känns som nyckeln till min frihet.
 
Påminns fortfarande om hur mycket jag hatade henne och hur dålig jag kände mig när han jämförde mig och henne - hela tiden. Kan känna de känslorna när jag tänker på henne, och tänk om jag känner mig dålig nu när jag pratar med henne, sådär värdelös som jag gjorde då. Jag är också rädd för vad hon ska tänka om mig, hon kanske tycker jag är korkad, har ful röst, är konstig...? Vi skulle pratat med varandra igår men det blev aldrig av, hon hade sitt och jag hade mitt. Jag kan tänka mig att det här är jobbigt för henne också, många känslor som väcks till liv. Hon har också en liten dotter, hon sätter kanske mer på spel? Blir orolig? Undrar om jag är den jag utger mig för att vara?
 
Igår var jag och fikade med 3 tjejer från jobbet, vi hade jätte trevligt och satt på ett cafe och pratade i hela 5 timmar. Berättade då för en av dom (S) om min situation lite snabbt, de andra två vet redan men jag ville berätta för den här tjejen också. Är så trött på att ljuga, jag vill göra mig fri, fri från allt som påminner om det jag varit med om och bara få vara jag. Det är väldigt nyligen som jag har börjat känna såhär på ett så starkt sätt, "nej nu jävlar" tänker jag. I sommar är det tre år sedan jag lämnade honom, han ska inte få styra mitt liv längre! Inte i ens ett år till. I 8 år har han gjort mitt liv till ett helvete, det är slut på det, jag ska kämpa för att få ett liv som är precis som alla andras.
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Anonym

Hej tystlidande!!! Vilket underbart inlägg detta är!! Blir varm i hela hjärtat !!! Exakt han ska inte äga din framtid!! Han ägde lite av ditt förflutna!! Det finns ett japanskt talesätt: man ska inte gå med benet fram o inte bak utan i nuet:)!! Var det skönt att inte prata med hans ex? Du kanske inte mår bra av det... Var han lika dum mot henne? Förlåt mitt sena svar till dig! Har haft rätt mycket! Har inte hunnit vara inne o läsa förens nu! Vi har jagat en hylla på Ikea i helgen o hälsat på lite vänner:)! Vi hittade en fin hylla till min sons rum, han heter Noa förresten o är 6 månader :)! Tänk att denna hemska människa fick åtta år sv ditt liv! Fast åtta år av erfarenhet! Försök tänka positivt!! Det är inte många som har varit med om detta du varit med om! Har en fråga, varför o hur kan kvinnor vara rädda för sina ex? Jag tänker... Det finns ju svenska lagar osv.., o fängelse osv! Vad säger polisen om att du måste bo skuddat osv?? Jag tycker det e förfärligt att msn ska känns sig så här i Sverige!!! Alla människor förtjänar trygghet!! Jag blir så arg!! Förlåt:)! Den största kramen till dig!!!

Svar: Hej! Vilken liten en du har, bara 6 månader :) Jag vet inte exakt vad mitt ex gjorde mot henne, men vad jag har förstått det som var han mycket värre mot mig. Imorgon får jag antagligen reda på vad exakt han gjorde mot henne så man får se vad som kommer fram. Sverige har lagar, ja, men för det ska man inte tro att man alltid är skyddad och trygg även fast Sverige är ett bra land på det sättet jämfört med andra... jag har pratat med polisen om min hotbild osv och de säger att de inte kan skydda mig på ett sätt jag behöver om jag anmäler mitt ex och att de därför avråder mig att göra det men eftersom jag inte anmäler får jag heller ingen hjälp av dom alls. Fängelsestraffen för kvinnofridsbrott är också sjukt låga så även om mitt ex hamnade i fängelse skulle han komma ut efter några månader och vara argare än innan. Efter den här händelsen har jag insett att Sverige inte skyddar alla... vissa får skydda sig själva. Många kvinnor blir mördade efter att ha blivit nekade hjälp och det tycker jag är jätte sorglig, senast var väl den här kvinnan som sprang in i röda korsets butik och blev nedhuggen i Västerås. Är så trött att jag ska hoppa i säng nu, kram!
Tystlidande

2013-02-03 @ 21:14:33
Postat av: Anonym

Ja hon hörde man om på nyheterna! Så sjukt!!! Konstigt system vi har i Sverige ... Att den som gjort gärningar ska gå fria ! Detta är ju helt fel! Ditt ex behöver psykisk vård o långt fängelsestraff !! Är rädd att träffa på sådana här människor också, labila människor med noll empati!! Jag hoppas du kan bygga upp ett sådant normalt liv som möjligt!! Med nya vänner o familj! O göra ditt hem sp tryggt o mysigt som möjligt!! Har du sett madeleine graaf - det blir bättre? Hon var förföljd av sitt ex ! Tror hennes pappa gick in o pratade allvar med exet. 6 månader är en rolig ålder! Han gör små söta ljud! Vi har väldigt tur han älskar att sova! Nu blir det frukost här! Märkte du rätt snabbt kontroll beteende? Kraaaam

Svar: Hej! Ville bara skriva att jag svarar på din kommentar när jag får tid, tog så lång tid att skriva det senaste inlägget så nu måste jag fixa inför morgondagen :) Ha det bra.
Tystlidande

2013-02-04 @ 08:10:01
Postat av: Anonym

Glömde skriva i mitt inlägg att jag förstår att man inte anmäler om det inte är långt straff de får! Jag hade gjort likadant som dig! Hoppas samtalet med exet gick bra o du kom fram till mer klarhet! Oj såg att jag skrivit många utropstecken o förra inlägget:). Kram till dig!

2013-02-05 @ 08:42:19
Postat av: Maria

Hej tystlidande, det gör absolut inget att du inte svarat. gör det när du hinner bara! måste säga en sak jag har tyckt länge. Jag tycker du skriver så bra o målande. Oj vilket långt inlägg, senaste! Målande.jag är rätt bra att ge komplimanger ! Jag känner att man ger för lite av detta i Sverige. Det är något jag vill ändra på:). Vill du ha barn i framtiden/ hur ser du på din framtid? Drömmar o mål? ... Jag har tänkt lite på ett inlägg du skrev. Om tillit till andra människor! Känner du tillit till dina vänner? Jag har tillit till tre personer i mitt liv. Jag har glömt berätta hur jag kom in på din blogg. Har en barndomsvän som jag upplevs kontrolleras av sin kille! Har träffat han tre gg.. Tycker han e läskig! Han bestämmer allt osv. Blev du personlighetsförändrad med ditt ex? Jag tycker hon har blivit mer energitjuv! Jag har markerat att jag inte gillar hennes ex genom att inte bjuda dom på Noa dop. Osv! Det är en lång historia! Hur vet o hur kan man känna igen om en vän blir kontrollerad? Svara när du hinner o orkar! Jag väntar:). Kram Maria från stockholm

Svar: Tack :)
Ja jag vill absolut ha barn i framtiden, när jag levde ihop med mitt ex ville jag inget annat än få ett barn, men tack och lov så fick jag inget barn med honom!! Både mitt och det barnets liv hade blivit förstört. Skulle kunna tänka mig barn om kanske 5 år, men allt beror på hur livet ser ut. Vill plugga vidare (vet dock inte vad än) och egentligen flytta till ett hus där jag kan ta hand om massa djur som blivit misskötta av sina tidigare ägare osv. Får se hur det blir med det men vill på något sätt kunna hjälpa djur som haft det svårt. Jag ser ljust på min framtid men det kommer vara en lång väg till ett "normalt" liv.

Ja jag blev verkligen personlighetsförändrad med mitt ex, var social, glad, skrattade mycket osv innan vi träffades men när jag hamnade i klorna på honom blev jag precis tvärtom; tyst, var alltid irriterad, och drog mig undan från alla och ville vara ensam. Hur menar du med att din kompis blivit energitjuv? Vad gör/säger hon?

Det är svårt det där med hur man ska bete sig mot någon som man misstänker lever i en destruktiv relation, och det finns ingen perfekt lösning för olika sätt passar olika för alla, men ibland kan det bästa vara att försöka närma sig vännen istället för att stöta bort henne för då blir hon ensam med honom kan då påverkas ännu mer. Har hon hela tiden kontakt med någon "från verkligheten" är det svårare för honom att få henne att tro att det han gör är normalt eftersom folk runtomkring reagerar (men man ska nog aldrig beskylla kvinnan eller lägga ansvar på henne så hon känner sig anklagad/påhoppad och sedan inte vågar säga något till någon).

Om du söker på internet kan du säkert hitta massa information om hur man känner igen en person som blir kontrollerad av en partner. Vet inte om du kanske hittar något på http://www.tuvaforum.se/ eller http://www.varningstecken.n.nu/

Tystlidande

2013-02-06 @ 22:52:03
Postat av: Anonym

Hej. Jag o min kille pratade i fredags när vi åt middag, att människor som varit med om trauman skulle ta hand om/ leva nära djur tex hästar. Tror detta är en bra terapiform för alla människor. Vi bor i hus! Hittade ett billigt för att vara i sthlm med total renoveringsbehov... Vi har bott i källaren i ett år innan Noa kom till världen. Vi trivs väldigt bra! Snälla grannar! Till min barndomsvän, känt henne cirka 26 år o hon har alltid varit en sökare... Alltid glad med mycket energi att ge. Men nu när man träffar henne så ser hon ledsen ut i ögonen, skämtar inte... Kan ALDRIG ge en komplimgmang... Om något... Så man känner sig helt tömd på energi när man träffat henne... Känns som att msn bara ger o ger.. Får inget tillbaka..., det är detta som inte e likt henne,., till det jag sett: hon har sagt att hon vill att hennes kille ska se vad hon köper hem... En gg hade hon fått massor med presenter... Han surar mycket... O sen helt plötsligt bli glad, han bestämmer mycket ... Hon kallar han ett annat namn när hon känner att han är som en pappa, sen har han aldrig sagt att han älskar henne.. Bara när de bråkat två gg... Jag har bara träffat honom tre gg men regerat väldigt alla gånger på hans beteende! Hon sa en gg: att hon blev rädd i början av deras förhållande.. Att han hade kontrollbfhov,. Men nu säger hon att han gör det bara för att vara snäll..,. Hummmm

Svar: Jag tror också som du, att djur är en bra terapiform, Jag har ju två katter och utan de hade jag nog inte mått så bra som jag gör, känner mig aldrig ensam och får så mycket kärlek av dom.
Känner inte igen det där med att inte kunna ge komplimanger, men det är så klart olika för alla. Jag var snarare tvärtom och gav komplimanger till allt och alla för jag själv aldrig fick det, visste ju hur det kändes när man aldrig fick höra något fint så jag ville att ingen annan skulle må som jag. Det din kompis pojkvän håller på med låter helt galet och verkligen inte normalt, men det är svårt att ge råd för jag känner inte henne och alla situationer/förhållanden är olika, så himla svårt att veta vad som är rätt! Om du vill prata med henne om situationen så försök göra det på ett bra sätt, säg saker utifrån dig själv så uppfattas det inte som att du anklagar henne, säg tex "jag blir ledsen när det verkar som att du går runt och mår dålig" istället för "du mår dåligt, jag kan ju se det, vad är problemet", för det tas på två helt olika sätt. Man ska alltid utgå från sig själv, "jag upplever", "jag känner" osv.

När jag var ihop med mitt ex så sa han alltid att jag inte fick vara hemma efter 22.00, jag blev så glad när han sa så för jag trodde verkligen han sa så för att han brydde sig och inte ville att något skulle hända mig, men en kväll när jag var hos en kompis så närmade sig klockan 22.00 och han ringde och frågade "är du inte på väg hem än?", jag svarade "nej, de sa att de kunde skjutsa hem mig så jag slipper åka själv så jag tänkte stanna en liten stund till" och han blev helt galen och tvingade mig gå därifrån SJÄLV och sa att de absolut inte fick skjutsa hem mig eller ens följa mig en bit utan jag skulle straffas för jag inte åkte hem i tid. Den gången insåg jag att det inte handlade om något annat än kontroll, för helt plötsligt struntade han i om jag gick hem helt själv i mörkret.
Tystlidande

2013-02-10 @ 13:44:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0