Internationella kvinnodagen

Grattis alla kvinnor på vår dag! På jobbet idag sa en kvinna att de i Rumänien firar kvinnodagen helt annorlunda än i Sverige, där köper cheferna blommor till de kvinnliga anställda och de får även gå tidigare från jobbet, männen uppvaktar kvinnorna och verkligen firar dagen. Här hör man bara att det pratas om det på radio typ... för 6 år sedan satt jag på en kvinnojour denna dag och det tror jag alltid jag kommer förknippa med denna dag.
 
Resan med jobbet igår gick bra, väckarklockan ringde 04.00 och jag kom hem 22.10, resan tog sammanlagt 8 timmar. I morse när väckarklockan ringde 06.15 var jag inte pigg kan jag säga. Var intressant att åka till en stad jag aldrig varit i och jag tycker det var så fint, mycket vatten (i alla fall där jag var) och fina promenadstråk, måste jag flytta från staden jag bor nu så vet jag vart jag ska ta vägen.
 
Lyssnade på en intressant dokumentär på tåget igår, en dokumentär om Peter Rätz som var infiltratör för polisen under 9 år. Här är en länk för de som vill lyssna: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=5463156
 
 
 
 
Förresten, läste i expressen att FP arbetat med ännu ett förlag för att skydda våldsutsatta kvinnor, ett förslag som innebär att man vid grova fall av våld i nära relationer ska kunna sätta fotboja på mannen, kontaktförbudet ska kunna omfatta en hel kommun eller län. Blir så glad när jag läser deras senaste uttalanden om att samhället måste börja skydda kvinnorna, vi kan inte fortsätta låta 17 kvinnor mista livet varje år...
 
Läs artikeln här: http://www.expressen.se/debatt/dags-att-fotboja-kvinnokrankarna/
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0