Psykisk misshandel

Oftast blir man psykiskt misshandlad innan det fysiska börjar, men det kan så klart se helt olika ut. Alla de här sakerna nedan gjorde Han mot mig och fortsatte även med under hela vårt förhållande men jag insåg inte då hur fel det var. I början reagerade jag så klart ganska starkt på det han sa men tillslut hade jag fått höra det så mycket att jag trodde på det. Han hade ju också tagit ner mitt självförtroende och min självkänsla i botten och han fick mig att tro att han visste allt och alltid hade rätt. Jag hade förlorat kontakten med alla mina vänner och pratade knappt med min familj, så det han sa blev ju min verklighet för jag hade ingen annan. Tillslut fick han även mig att tro att alla män misshandlar sina kvinnor... han sa: "...som vi t.ex, jag slår dig men ingen vet det eftersom det är inget man går och säger till folk man håller det i förhållandet och så är det för ALLA, fattar du inte det?".

Här är några exempel på psykisk misshandel:

- Frågar ut henne vad hon har gjort
- Kontrollerar var hon går
(kan även ringa hela tiden när hon är med t.ex. sina vänner)
- Ser ut och uppträder på ett visst sätt som upplevs hotfullt för henne
- Kritiserar henne
(påpekar hela tiden fel, både på utseende och beteende)
- Kritiserar hennes familj och vänner
(säger t.ex.att de inte älskar henne eller bryr sig)
- Begränsar hennes sociala liv
(vill/tillåter inte att hon träffar t.ex. sina vänner, säger ofta att de är "horor")
- Får henne att känna sig underlägsen inför andra människor
- Medvetet se till att hon har ont om pengar
(även utnyttjar det faktum att hon inte har pengar)
- Får henne att känna sig sexuellt otillräcklig
- Låtsas att vara på väg att slå henne utan att göra det
- Hotar att skada en familjemedlem
-
Hotar att skada ett husdjur



Kommentarer
Postat av: Jessica

Du har så rätt

2010-10-30 @ 21:28:31

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0