Överfallsalarm


Ett tips är att alltid ha ett överfallsalarm nära till hands när du går ut. Helst ska du ha det så lättillgängligt att du kan rycka bort sprinten med endast en hand. Man kan ha den hängande i ett nyckelband runt halsen, inte i väskan eller i fickan för du hinner aldrig få upp den om något plötsligt händer. Ett sånt här alarm är väl inte den ultimata säkerheten men bättre än inget alls då det uppkallar uppmärksamhet om du av någon anldening inte kan skrika, vill skrämma bort anfallaren eller om du helt enkelt blir överfallen och vill att folk ska reagera.

Överfallsalarm finns att köpa på bl.a. teknikmagasinet och Clas Ohlson men man kan även få ett av polisen.

Ett annat tips är också att skrika "ring polisen" istället för "hjälp" om något händer eftersom männsikor som ser kan bli chockade och inte rikitgt veta vad de ska göra och då är det bättre att skrika vad man vill att de ska göra än att bara skrika att man behöver hjälp för de kanske inte riktigt förstår hur de ska hjälpa. Jag själv har skrikit "hjälp mig" många gånger utan att en enda person har reagerat och eftersom ingen hjälpt mig har jag aldrig vågat skrika "ring polisen" för jag varit rädd att situationen då skulle bli värre om ingen ringde när jag skrek så.


Kommentarer
Postat av: Caroline

Oj visste inte att man kunde köpa det på Clas Ohlson! Lätt värt att kosta på sig det ju...

2010-12-12 @ 21:15:08
URL: http://carrofliin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0