Säkerhetsdörr


Jag tycker att det nästan är viktigast till att börja med att känna sig säker i sin lägenhet och försäkra sig om att ingen kan ta sig in. Om man bor i hyresrätt kan man prata med hyresvärden om att man vill ha en säkerhetsdörr och oftast läggs det på en mindre kostnad på hyran för dörren.

Den nya CEN-normen för säkerhetsdörrar heter ENV 1627 och är indelad i 6 klasser;

Klass 1. Inkräktare förväntas försöka bryta igenom fönster, dörr eller jalusi genom åverkan utan verktyg (genom att sparka, riva, bända).
Klass 2 Som klass 1, men inkräktaren förväntas vara utrustad med mindre verktyg som skruvmejsel, tång och dylikt.
Klass 3 Inkräktare förväntas försöka bryta igenommed hjälp av flera skruvmejslar samt kofot.
Klass 4 Inkräktare förväntas ha en viss erfarenhet av inbrott och utöver verktygen enligt klass 3 även ha tillgång till såg, hammare, yxa, mejslar och batteridriven borrmaskin.
Klass 5 Inkräktare förväntas vara en erfaren inbrottstjuv och utöver verktygen enligt klass 3 även ha tillgång till en omfattande uppsättning hand- och maskindrivna verktyg inklusive vinkelslip med en skiva med 125 mm diameter.
Klass 6 Som klass 5, men inkräktaren förväntas vara utrustad med vinkelslip med skiva med 230 mm diameter.

Skillnaden i den nya standarden mot den gamla är, förutom att det nu finns 6 klasser, att tjuvens "kaffepaus" är inräknad i testtiden. Att bryta sig igenom säkerhetsdörrar är jobbigt och kräver både vilopaus och eftertänksamhet. I testtiden för ss-ENV 1627 ges testpersonen tid till vila och tid till att tänka igenom nästa steg.

MK 2 Total testtid 15 min varav effektiv angreppstid 3 min. Angrepp med verktyg som skruvmejslar, hammare och kilar.
MK 3 Total testtid 20 min varav effektiv angreppstid 5 min. Angrepp med verktyg som kofot, kilar, skruvmejslar med mera.
MK 4 Total testtid 30 min varav effektiv angreppstid 10 min. Angrepp med verktyg som borrmaskin, kofot, yxa etc.
MK 5 Total testtid 40 min varav effektiv angreppstid 15 min. Angrepp med verktyg som vinkelslip med 125 mm skiva, tigersåg, borrmaskin med hårdmetallborr etc.
Om man har en säkerhetsdörr klass 6 men ändå känner sig rädd/otrygg kan man även ha en gallergrind innanför dörren för att fördröja tiden tills personen som försöker komma in når dig och polisen hinner anlända.


Kommentarer
Postat av: Säkerhetsdörrar

Att ha både säkerhetsdörr och gallergrind kan ställa till mer skada än nytta, eftersom det kan fördröja räddningstjänsten onödigt mycket om de behöver ta sig in till dig vid brand eller akut sjukdom. Är man så "rädd/otrygg" som du beskriver så är ju risken stor att man låser inifrån också.

2010-12-30 @ 22:46:33
URL: http://www.saekerhetsdorrar.se
Postat av: Tystlidande

Har du något tips på vad det finns för annat alternativ istället för säkerhetsdörr + gallergrind som är lika säkert?

2011-01-06 @ 20:12:37
URL: http://tystlidande.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0