Håll så många uppgifter för dig själv som du kan

Vad skönt med fredag! Har varit en lite jobbigare vecka på flera plan och känner att jag behöver lite vila och inga måsten så den här helgen har varit efterlängtad. På tisdag morgon är det dags för möte på praktiken, har lite ont i magen inför det eftersom jag inte riktigt vet hur framtiden ser ut. Allt hade ju varit så mycket enklare om man kunde göra som "alla andra", som tex söka vilket jobb som helst,  jag kan inte ha jobb där man träffar mycket människor/syns och dessa jobb är ju enklast att få när man inte har utbildning inom ett specifikt område, jag kan heller inte söka jobb hur som helst eftersom man då riskerar att fel uppgifter kommer "i omlopp"... och tyvärr är inte det här det enda problemet när man söker jobb, det finns hur mycket som helst man måste tänka på och vissa saker kan man helt enkelt inte ens göra.

Jag tycker också det är väldigt läskigt att man gång på gång påminns om hur känsliga datasystemen egentligen är och när man är tveksam till hur personuppgifterna förvaras och ifrågasätter säkerheten så får man alltid hör att man inte alls behöver oroa sig och att deras system är så bombsäkert något kan bli... men ett datasystem behöver ju inte ens bli hackat för att personuppgifter hamnar i fel händer, jag vet av egen erfarenhet hur lätt det är att få ut uppgifter man egentligen inte har rätt till och många gånger kan även olika myndigheter rabbla upp uppgifter jag inte ens bett om eller sånt de absolut inte får ta över telefon även fast jag frågar efter det. Hur kan de vara säkra på att det är jag? De känner inte mig och majoriteten av samtalen är med personer man aldrig pratat med förut, så vem som helst som har kvinnoröst kan ringa och låtsas vara jag, bara de kan mitt personnummer.

Det finns också "specialgrupper" på många ställen man ringer till som ska vara "experter" på hur man gör vid skyddad identitet men som ger helt fel information, så man måste alltid tänka själv och avgöra hur korrekt informationen verkar vara (genom att ta reda på "bas" information och upprätta regler för sig själv som man alltid håller sig till, tex att ingen kan tvinga ur en ens vilken del av staden man bor i även fast det säger att de "måste" veta för att kunna hjälpa en, för det ska kunna hjälpa en utan att veta detta). Det finns ingen myndighet förutom skatteverket som vet eller ska veta vart man bor och därför tillhör jag alltid "stadskontoren" när det handlar om kontakter som är uppdelade och utgår ifrån vart man bor.

I grunden handlar mycket om att alltid vara väl påläst och veta vad man har rätt till att dölja, för man stöter ofta på människor som påstår att man "måste" en massa men det handlar bara om okunskap från deras sida. Ring personkontakten på skatteverket och hör dig för om du är osäker i vissa situationer istället för att göra något förhastat eller påtvingat, känns något fel så gör det inte alls för din känsla säger dig något som det oftast ligget nått i.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0