2 år till - sen lämnar jag allt bakom mig

Jag har nu fått brevet om beslutet från skatteverket och fram till 31 mars 2016 har jag beviljad sekretessmarkering, i regel blir man beviljad ett år i taget och därför blev jag väldigt glad när jag såg att det stod 2016 istället för 2015 så jag slipper ångesten när man ska skicka in ny ansökan. Skatteverket förstår vem jag haft att göra med och mitt behov av fortsatt men lägre skydd. Kände direkt att datumet på pappret får bli den sista dagen jag har skyddad identitet för resten av mitt liv, det får bli dagen då jag lägger allt bakom mig. Två år alltså, under två år har livet mycket fantastiskt att bjuda på. I augusti har det gått 4 år sen jag lämnade honom, när jag skriver det låter det som att det var en evighet sen men i minnet kunde vissa saker ha hänt igår.

 
Det här är sekretessmarkering:
 
En sekretessmarkering gör det svårare för andra att ta del av dina personuppgifter i folkbokföringsregistret. Det innebär att skatteverket för in en markering vid dina personuppgifter som anger att ingen får lämna ut uppgifterna utan tillstånd och säkerhetskontroll.
 
En sekretessmarkering innebär inte någon absolut sekretess. Vid en begäran om utlämnande av personuppgifter ska myndigheten göra en självständig sekretessbedömning. Vid bedömningen kan myndigheten komma fram till att uppgifterna ska lämnas ut.

Skatteverket aviserar sekretessmarkeringen till andra myndigheter tillsammans med övriga uppgifter om personen. Markeringen innebär alltså inte att sekretessbelagda uppgifter utesluts i aviseringen. När sekretessmarkeringen tas bort aviseras detta.

Sekretessmarkeringen förhindrar inte till exempel rättsvårdande instanser att komma i kontakt med personen. Myndigheter som av legala skäl behöver uppgifterna får det.

Det framgår inte av själva markeringen vilken uppgift i folkbokföringen som kan vara känslig. Det behöver inte bara vara adressen som är den skyddsvärda uppgiften, det kan även vara nytt namn eller uppgifter om närstående.

Det här är kvarskrivning:

Kvarskrivning fungerar som ett adresskydd när du har flyttat till annan, hemlig adress. I praktiken innebär det att din nya, verkliga bostadsort inte framgår av folkbokföringsregistret och därmed inte heller sprids till andra myndigheter.

Din gamla adress tas bort och du registreras som "på församlingen skriven" i din gamla folkbokföringsort. Skattekontorets adress anges som en särskild postadress. En markering om att du har skyddade personuppgifter meddelas ut till andra myndigheter tillsammans med adressen till skattekontoret.

Din post går till ett regionalt skattekontor där särskilda handläggare har din nya adress manuellt förvarad och kan vidarebefordra din post. Du kan få kvarskrivning på din gamla folkbokföringsort i högst tre år i taget efter att du har flyttat.

Kravet för att få bli kvarskriven är att du av särskilda skäl kan antas bli utsatt för brott, förföljelser eller andra allvarliga trakasserier. Omständigheterna ska i princip motsvara de som gäller för meddelande av kontaktförbud enligt lagen (1988:688) om kontaktförbud. 

I oktober 2012 fanns det 2074 personer kvarskrivna i Sverige. En anledning till att det är såpass få, är att det kan vara besvärligt att ta del av samhällsservicen om du är folkbokförd någon annanstans än där du bor. Folkbokföringen har betydelse för exempelvis tillgång till förskoleplats, skolgång eller bostadsbidrag. Dessutom är beskattning och rösträtt knutet till var du är folkbokförd.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0